בעלות עסקים רבות משקיעות את כל כולן בבניית העסק שלהן. נשים יכולות להתייחס לעסק שלהן כמו אל ילד, מגדלות ומטפחות אותו ברכות תחת השגחה קפדנית.
ואז קורה לעיתים שאנחנו רוצות גם תינוק. מגיע לנו, לא? ההיריון, ואחריו חופשת הלידה, מביאים איתם כל כך הרבה ריגוש וציפייה. ואז, יחד עם כל אלה, מגיעים גם החששות וסימני השאלה. האם העסק יעמוד בשינוי? האם אצליח לשמור על הקצב? ומה יהיה אם לקוחות יזדקקו לי בדיוק בשבוע של הלידה?
בתקופת ההיריון רק דבר אחד יכול באמת להיות ודאי: חוסר הוודאות. זהו המאפיין המובהק ביותר של תקופת ההיריון, כי אי אפשר לתכנן אותו: לא איך הוא יתקדם, לא איך נרגיש, לא את מועד הלידה ובטח שלא את תנאי הלידה וההשפעה שלה עלינו.
את ההיריון לא ניתן לתכנן, אבל מה שאפשר וחשוב לעשות, זה להיערך לשינוי ברמת התפקוד שלנו בעסק. חלק בלתי נפרד מההיערכות הזאת יהיה הכנת תוכנית עסקית. אין צורך בבניית תכנית עסקית מלאה מהבסיס, כי לרוב עשינו את זה כבר בהקמת העסק. עכשיו זה הזמן להסתכל קדימה על השינויים, לא להגדיר את העסק מחדש. אז מה עושים?
בדיקה תקציבית:
נבדוק מה היו ההכנסות וההוצאות בשנה שחלפה. אחר כך נבצע הערכת הכנסות וההוצאות לשנה הקרובה אילו הייתה מתנהלת כרגיל ללא כניסה להיריון.
אסטרטגיה שיווקית:
נבחן מחדש את האסטרטגיה השיווקית שלנו – מה תהיה הגישה אל הלקוחות? האם יש צורך לתת דגשים חדשים על השירותים שלנו? ואולי כדאי לפתח שירותים מותאמים לחופשת הלידה?
רצונות ושאיפות:
כל אישה שונה מאחותה, לכל אחת יש ראייה אחרת בנוגע לגידול ילדיה, ציפיות אחרות מהעסק שלה ומשאלת לב שונה משל רעותה. נגדיר את הרצונות והשאיפות הספציפיים שלנו.
צרכים:
הרצון קיים וברור, הוא נאמר בקול רם והונח על השולחן. ואז מגיע תורה של המציאות. נבדוק מה הצרכים הכלכליים שלנו? איזה סכום חייב להיכנס מהעסק לצורך הישרדות? את ניתוח הצרכים חשוב לעשות במיוחד מכיוון שההיריון והלידה, ובוודאי גידולו של ילד, מעלים צרכים כלכליים חדשים.
מיפוי העסק והלקוחות:
נבדוק – מה הצרכים שלהם? אילו שירותים הם מקבלים? איך ועל ידי מי נוכל להמשיך לספק אותם? מה היקף העבודה של הלקוחות השונים? האם השירותים שהם צורכים מאתנו הם דחופים, או שניתן להשהות אותם?
קבלת החלטות:
ישנן אפשרויות רבות לשיתופי פעולה עסקיים על מנת לשמר את העסק: עבודה עם קולגות, שכירת שירותים של ביצועיסטים, הוצאת תחומי פעילות למיקור חוץ, השגת עזרה עם התינוק בבית, וכמובן שילוב של כמה מהם. בחירת אסטרטגיה מול הלקוחות: לשתף אותם בהריון או לשדר “עסקים כרגיל”,
תוכנית עבודה:
כתיבת תוכנית עבודה לתקופת סוף ההיריון שתאפשר להוציא לפועל את ההחלטות שקיבלנו על הצד הטוב ביותר. וחשוב לזכור: כל תוכנית היא בסיס לשינויים.
שימור העסק בהריון הוא אפשרי כשנערכים. וזכרו טיפ קטן אך חשוב: לא לוותר על השלב של בירור הרצון האישי, אפילו כשזה נראה שאין לנו סיכוי לממש אותו. לפעמים רק כשנעז לומר את הרצון העמוק שלנו נגלה פתאום על מה אנחנו מוכנות לוותר ויעלה בנו מגוון של אפשרויות שלא חשדנו בקיומן.